CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, August 20, 2007

KARYAWAN NEGARA





Pelukis ilustrasi dan kartunis tidak asing lagi, Zainal Buang Hussein, yang juga merupakan bekas Presiden Persekutuan Kartun Selangor dan Wilayah Persekutuan (Pekartun) merupakan seorang pengkarya yang kreatif. walaupun dalam kesibukan melukis, beliau sempat menghasilkan 10 buah novel dan tiga koleksi buku kartun setelah melibatkan diri dalam penulisan sejak 1988.
Menurutnya, dia minat membaca novel sejak di sekolah menengah kerana sudah mengenali novel karya beberapa penulis seperti Yahya Samah dan Rejab F.I.
Beliau mula menulis novel setelah bekerja sebagai pelukis di Syarikat Creative Enterprise pada 1975 hingga 1996. Sepanjang tempoh itu saya menghasilkan 10 novel. Setiap novel yang beliau hasilkan belaiu sendiri yang akan melukis kulit depannya. beliau berpendapat dengan cara itu ianya akan memberikan satu kepuasan kepada diri beliau sebagai pelukis dan penulis. Walaupun Zainal Buang Hussein menulis novel, tetapi dia lebih dikenali khalayak sebagai pelukis kartun kerana bakat beliau sendiri yang sememangnya melukis kartun,"
Di antara novel tulisan Zainal Buang ialah Debu-Debu Di Kaca (1993), Di Ulit Mimpi, Serakah (1994), Gelombang (1995), Sugar Dady (1995), Kasanova (1996), Cinta Di Perumputan (1997), Kumal (1997), Kekasih Abadi (1997) dan Meniti Gelombang (2006).Selain novel, buku kartun lukisan beliau ialah Koleksi (1997), Nostalgia (1998) dan Seleksi (1999). Dia juga pernah membuat ilustrasi bagi ruangan cerpen, kulit buku dan majalah terbitan Kumpulan Utusan.
Sejak beliau berhenti dari Creative , beliau lebih gemar menulis dan melukis. Hasrat beliau adalah untuk mengadakan pameran lukisan.
*(Sumber: Akhbar Utusan)
Suatu ketika dulu watak kartun seperti wak punk, koleksi kutu begitu digemari oleh ramai peminat kartun tanahair. Pak Jenal atau Hj. Zainal Buang Hussein begitu terkenal dengan style lukisan kartun yang bercirikan karikatur ini merupakan pelukis kartun yang begitu besar juga sumbangannya terhadap dunia kartun kita. Beliau akan muncul dengan koleksi karya terkini yang bertajuk 'Gundah'. nantikan kemunculannya dan pastikan ianya menjadi pelengkap koleksi anda.

0 comments: