CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, September 22, 2007

KARTUN LAGI...










Sesekali layan lukis kartun ni best jugak...kadang2 tengah lepak sesaja...datang idea, mula la capai pen terus lukis...
kartun ni aku lukis direct pakai pen. itu sebablah nampak celaru dan tak kemas...
kalau ikut panduan betul la..nak draw kartun ni kena pakai pensel dulu..supaya bila masuk ink nanti kemas...ketelitian dan kesabaran perlu ada dalam melukis kartun. Selamat membaca..!!!



12 comments:

AbGJaS said...

Hi Johan,
Klu pasal stroke, abgjas memang angkat topi pd Johan. Dan spt yg abgjas katakan dulu, kartun2 Johan bersifat 'Melayu'.

Abgjas tk berapa gemar sbnrnya kartun yg byk dipengaruhi unsur Hong Kong mahupun Jepun (tp mereka memang ramai peminat). Kartun Malaysia patut ada jatidiri sendiri kan?

Tengok Lat, Jaafar Taib, Allahyarham Rejabhad dll.

johan said...

hihihi...kombang plak lobang hidung ni haa kena puji ngan abgjas...terima kasih la...kartun abgjas pun apa kurangnya...yang penting identiti kartun yang kita bawa. lat contohnya mampu membawa kartunnya hingga diiktiraf di peringkat Antarabangsa...
lukisan gaya anime ni comel dan kemas sebenarnya...itu yang orang suka...
kartunis ubi misalnya..kartun beliau pun kemas dan menarik.
kartunis terdahulu macam jaafar taib, lat, arwah Rejabhad memang patut jadi sumber rujukan generasi pelapis....kita cakap pun tak guna...kita patut buktikan..itu yang terbaik.

debikdebuk said...

Satu soalan yang korang biasa dengar, dan aku tanpa segan silu nak tanya lagi. Guane nak dapat idea? padahal susah kalau takde ilham. aku rasa ko selalu tgk org baru dapat idea kan.

anyway, thanks sbb lawat blog aku.

johan said...

thanks debikdebuk...hihihi...
itu la pasal...orang selalu tanya soklan macam tu...guane nok buak?
ajak la kawang mu ghamai2 lagi...

amirahsyuhada said...

betul, jati diri kena ada beb. Bestlah johan pandai lukis kartun ni, dgn melukis kartun dapat ketengahkan pendapat. Lagu2 melayu tkde jati diri , lagu indon lebih jati diri, tu pasalllah mereka snang naik

Gandum said...

waaaah johan....

diam diam ubi..hehehe

salute sargen sounders..

gayour said...

truskan melukis kartun. rajin2 la membuat latihan untuk membaiki kelemahan/kekurangan yang ada. moga encik trus berjaya. selamat meneruskan ibadah puasa.

johan said...

terima kasih semua...

amirahsyuhada:lukisan kartun saya ni sangat lemah lagi...banyak yang perlu diperbaiki.

gandum : alah...tak seterer lu brader...wa salute lu balik..hihihii

bro. gayour : thanks...tegur lah kalau ada pandangan dan nasihat untuk atasi kelemahan dalam lakaran kartun saya ni.

Gandum said...

Johan..wa mana tereeer...dah lama tak lukis...kena start balik hehehe

tu pasal nak mintak Johan ajarkan bole? hehehe

Tabik balik kat kau la johan

Salam Lebaran yg bakal menjelang...

johan said...

iya la tu merendah diri la pulak...
apapun sama-samalah kita mengembalikan kemeriahan kartun dan komik tanahair bersama-sama...
salam Aidilfitri buat lu sekeluarga.

MODERATOR said...

lukis kartun nih baguzz per...kira macam satu teraphy laa kan. teruskan melukis sehingga pandai macam saya...hehee...

johan said...

insya Allah...
lukis dan terus melukis. selamat maju jaya Mr. Moderator!!!