CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, November 17, 2010

KAMPUNG BOY the teater muzikal!



Sebuah Teater muzikal KAMPUNG BOY- Karya kartun Datuk Lat ini merupakan hasil usahasama Institut Terjemahan Negara Malaysia dan Tall Order Theater Production di IStana budaya sepatutnya bakal di tayangkan disember ini.

Namun atas sebab kesibukan aktor Hans Isaac selaku pengerak teater muzikal ini ianya di tunda pada tahun 2011.

Nantikan sebuah adaptasi karya kartun ke layar teater. Satu sejarah penghormatan kepada dunia kartun di Malaysia.


Friday, July 23, 2010

BERITA GEMPAR!!


SEMUA DIJEMPUT HADIR!!
KEPADA INDIVIDU/SYARIKAT/STUDIO ANIMASI YANG BERMINAT TURUT SERTA
SILA HUBUNGI
- BIRO SOSIAL ANIMAS-
TEL : 03-77701160/0132375492
ATAU
HUBUNGI S/U ANIMAS EN. ZAHIR ~0166861714

Monday, June 7, 2010

JOM! TENGOK RAMAI-RAMAI...




Thursday, May 6, 2010

JOM PERGI PAMERAN ANIMASI 1MALAYSIA.


Tuesday, April 13, 2010

AKU BUDAK MINANG VERSI ANIMASI 3D!


UJANG DAN TEAM ANIMAGIS SDN BHD

BAKAL MEMERIAHKAN ANIMASI 3D DI MALAYSIA

BAKAL

MENAMPILKAN

'AKU BUDAK MINANG'

VERSI 3D ANIMATION

RUMAH PUSAKA


AYAM



UJANG MASA KECIL



ACA

UJANG



ATUK





NANTIKAN KEMUNCULANNYA!!!

Monday, March 29, 2010

KARTUNIS MIE BURGER


GELARAN Mie Burger diberi kepada kartunis ini kerana selain berkarya, beliau juga membuka gerai burger. Malah, subjek kartun yang dipaparkannya dalam karya berkisar pengalaman berniaga.Kisah ragam manusia, kerenah pelanggan dan situasi berdepan agensi penguat kuasa seperti Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) pernah dipaparkan dalam siri Burger Corner yang dihasilkan Mie Burger atau nama sebenarnya, Ahmad Fadlullah Suhaimi, 53.


Mie Burger yang pernah berkarya dengan majalah humor seperti Mat Jenin, Gelihati dan Batu Api, bukan saja memiliki bakat dan kemahiran melukis kartun malah berjiwa usahawan.


Tidak hairanlah, ketika menjadi kartunis dulu, Mie Burger sempat meluangkan waktu rehat tengah hari untuk membuka gerai burger selama sejam atau dua jam. Habis waktu pejabat, beliau singgah ke Pasar Seni pula untuk menguruskan gerai kemeja-T yang diusahakannya.“Saya seorang business minded. Apa saja perkara yang saya lihat boleh menjana wang, saya akan ambil peluang hingga ada rakan memberitahu, jika diberi pen dan kertas, saya akan mencurahkan kreativiti dan ‘membuat duit’ daripadanya,” kata Mie.


Begitulah kecenderungan Mie Burger hingga hari ini. Biarpun tidak lagi menjual burger atau berkarya sebagai seorang kartunis, Mie Burger mengembangkan perniagaan rekaan dan cetakan kemeja-T yang dikendalikannya. Selain itu, beliau turut menganjurkan kursus bagi mereka yang ingin mempelajari teknik rekaan, cetakan dan perniagaan kemeja-T.Seperti yang ditampilkan ketika menjadi kartunis sepenuh masa, Mie Burger masih mengekalkan konsep karya berunsur positif serta memberi motivasi kepada khalayak. “Dalam siri Burger Corner, saya selalu menerapkan idea yang dapat memberi sesuatu yang positif kepada individu yang membacanya. Ini sama ada secara langsung atau tidak.“Ketika menghasilkan kemeja-T pula, saya lebih suka kemeja-T yang tertera kata-kata hikmat yang memberi inspirasi dan motivasi kepada si pemakai atau mereka yang membaca kata-kata itu.“Bagi saya, tidak mengapa jika pengkarya tidak dapat memberikan sesuatu yang positif, namun elak daripada menghasilkan sesuatu yang bersifat negatif,” katanya.


Bagaimana anda memilih subjek atau cerita yang ingin diketengahkan dalam karya?


Saya sering menggunakan pengalaman sendiri dan kisah benar yang berlaku di sekeliling setiap hari. Untuk siri Burger Corner, saya gunakan kisah yang berlaku ketika berniaga burger dan paparkannya dalam karya.Saya tidak pandai mereka-reka cerita ataupun fantasi untuk dijadikan subjek dalam karya, jadi saya tampilkan kisah realiti. Siri Burger Corner secara tidak langsung adalah gambaran kisah anda sendiri sebagai pengusaha gerai burger.


Adakah ia memberi kelebihan bagi anda untuk mendapatkan idea dalam berkarya?


Itu saya tidak nafikan. Oleh kerana saya memaparkan kisah penjual burger yang sebenarnya menyentuh diri sendiri, saya tidak menghadapi masalah mendapatkan idea untuk siri ini.Saya tidak perlu menanti idea untuk datang kerana sentiasa saja ada idea. Malah terlalu banyak hingga saya terpaksa simpan dulu untuk keluaran akan datang. Selain gerai burger, saya juga banyak menjadikan sitkom di televisyen sebagai rujukan dalam berkarya.


Anda sering mendapat idea ketika berada di luar daripada tempat anda berkarya. Jadi, setiap kali anda memperoleh idea, bagaimana anda menyimpannya sebelum ia dapat diluahkan dalam karya?


Saya mempunyai cara tersendiri untuk merekodkan idea yang saya peroleh. Dulu, saya menaiki bas untuk ke sana-sini. Saya akan sentiasa bersedia dengan pen bersama saya setiap waktu dan saya juga sentiasa menyimpan tiket bas di dalam poket.Setiap kali memperoleh idea, saya akan mencatatkannya di atas tiket bas dan menyimpannya di atas meja tempat saya berkarya.


Boleh kongsikan pengalaman sebenar anda yang anda tampilkan dalam karya yang anda masih ingat sehingga kini?


Ada satu pengalaman lucu, dulu-dulu, rakan saya pernah berpesan, kalau kita ternampak duit yang tercicir di atas jalan, kita perlu jatuhkan wang kita berdekatan wang berkenaan supaya selepas itu, kita boleh mengaut kedua-duanya (duit tercicir dan duit sendiri) tanpa dipandang serong orang lain.Suatu hari, saya terjumpa syiling 20 sen ketika berjalan-jalan. Jadi, dalam usaha untuk mengambilnya, saya jatuhkan wang syiling 50 sen saya. Malangnya, wang saya itu bergolek dan jatuh ke dalam longkang bertutup. Akhirnya, saya rugi 30 sen semata-mata mengikut ‘amalan’ karut ini. Saya pernah paparkan cerita kartun ini dalam sebuah siri kartun loose.Baik dalam kerjaya sebagai kartunis dan juga perniagaan yang anda jalankan sekarang ini,


Adakah keuntungan yang menjadi dorongan utama bagi anda?


Ketika kartunis menjadi pekerjaan tetap manakala perniagaan burger dan kemeja-T dijadikan sumber pendapatan sampingan, saya menggunakan bakat yang saya ada untuk menjana pendapatan.Di luar tanggungjawab sebagai kartunis, saya memanfaatkan kreativiti untuk menghasilkan produk yang boleh dijual. Bagi saya, mengapa kita perlu serahkan hasil kerja kreatif kita kepada pihak lain dan membiarkan mereka yang mendapat untung lebih daripada kita, sedangkan kita boleh menjualnya sendiri dan menikmati keuntungan sepenuhnya?Apa yang saya pelajari dan amalkan dulu, saya manfaatkan dalam menguruskan perniagaan saya. Namun, selain berniaga, saya ingin melakukan sesuatu yang memberi manfaat berpanjangan kepada diri sendiri dan masyarakat. Sebab itulah, saya memilih menghasilkan karya dan produk yang memberi mesej positif.


Untuk produk kemeja-T yang dihasilkan, bagaimana anda memperoleh kata-kata semangat yang ditampilkan di atas kemeja-T?


Saya bersyukur kerana saya sentiasa sensitif dalam perkara yang membabitkan motivasi dan inspirasi ini. Kadangkala, kata-kata semangat yang dipaparkan dipetik daripada ucapan seseorang, tidak kisah sama ada beliau seorang yang berpengaruh ataupun orang biasa.Kata-kata semangat ini juga ada yang datangnya dari pemerhatian saya dalam kehidupan. Bagaimana saya melihat sesuatu perkara, saya terjemahkannya dalam bentuk kata-kata semangat begini. Pada pendapat saya, anda tidak perlu menjadi seorang guru untuk mendidik orang lain, dengan cara ini juga anda boleh berkongsi sesuatu yang baik.


Selepas sekian lama meninggalkan dunia kartunis, tidakkah anda terfikir untuk berkarya semula?


Sekarang, saya tidak terasa untuk kembali berkarya dalam bidang kartun. Industri kartun tempatan pun nampaknya tidak dalam keadaan yang dapat memberi jaminan jika saya ingin berkarya semula.Namun, saya masih melukis kartun lagi, khususnya bila ada tempahan kemeja-T yang memerlukan saya melukis watak kartun bersama-sama kata-kata semangat. Saya juga masih berhubung dengan rakan kartunis dan apabila berkesempatan, memberi sokongan jika ada acara yang berkaitan dengan industri kartun tempatan.Sekarang, saya ingin memberi tumpuan kepada usaha mengembangkan perniagaan dan bercadang melatih lebih ramai individu yang berminat dalam perniagaan ini mengusahakan bisnes sendiri.


Profil


Nama: Ahmad Fadlullah Suhaimi

Tarikh lahir: 12 Oktober 1957

Umur: 53 tahun

Asal: Serdang, Kedah



SUMBER: BHARIAN

Thursday, February 11, 2010

KARTUNIS UBI.


Manfaat internet untuk berkarya, pupuk kesedaran dalam kartun.


UBI boleh disenaraikan antara kartunis bebas tempatan yang berjaya memanfaatkan prasarana internet untuk mengembangkan kerjaya sebagai kartunis profesional. Melalui laman web www.kartunisubi.com yang dibangunkannya kira-kira dua tahun lalu, Ubi bukan saja berinteraksi dengan peminat, malah laman itu juga menjadi gedung online menjual hasil karya.

Melalui laman web ini, Ubi atau nama sebenarnya Raja Ahmad Kamil Raja Mokhtar, melihat sendiri bagaimana 15,000 peminat sudah pun mendaftar dengan anggaran 700 hingga 1,000 peminat berbuat demikian setiap hari. Ketika ditemui, Ubi berkata, sejak tidak lagi bernaung di bawah syarikat penerbitan, beliau mula mencari jalan menggerakkan karya seninya. Ubi mengakui internet adalah medium paling berkesan termasuk peluang mempromosi karya di luar negara. Hasilnya, ada antara karya Ubi menarik perhatian pihak luar yang ingin mendapatkan lesen menggunakan karya terbabit bagi tujuan pendidikan. Ternyata, laman web yang dibangunkannya itu menjadi penggerak kepada perjalanan karier Ubi.


Ubi bercerita, minatnya terhadap kartun secara tidak langsung didorong ibunya yang cukup menggemari majalah humor Gila-Gila. Dek sering membaca majalah Gila-Gila yang dibeli ibunya, minat Ubi terhadap kartun mula berputik. Berbekalkan bakat dan minat, Ubi sering menghasilkan karya dan ada antaranya disiarkan di majalah. Tamat sekolah, Ubi ditawarkan bekerja sebagai kartunis di majalah Ujang terbitan MOY Publications pada 1994. Ubi bergerak solo selepas meninggalkan Ujang pada 2002. Ketika bersama majalah Ujang, Ubi dikenali sebagai kartunis yang cenderung menghasilkan karya bertema kehidupan pelajar sekolah dan percintaan remaja. Sejak beberapa tahun lalu, Ubi menampilkan siri Aku, Dia & Test yang berkisar kisah cinta remaja pada laman webnya. Harapan Ubi, melihat siri karyanya itu diadaptasikan ke medium animasi suatu hari nanti.


Mari berkongsi batas kehidupan Ubi...


Bagaimana perasaan anda sebaik ditawarkan bekerja dengan majalah Ujang?


Ketika masuk bekerja, saya adalah kartunis paling muda di majalah itu. Perasaan saya waktu itu cukup teruja kerana dapat bertemu dengan kartunis idola seperti Ujang, Gayour dan sebagainya. Tidak sangka dapat menjadi rakan sekerja kepada kartunis yang saya minati selama ini. Menjadi budak baru di situ, biasalah, sempat juga saya merasa disuruh membeli makanan dan juga rokok untuk senior. Itu antara kenangan yang saya ingat hingga kini. Sepanjang kerjaya, pernahkah semangat anda luntur untuk berkarya apabila menghadapi tekanan? Tidak dinafikan, ada ketikanya semangat untuk bekerja agak berkurangan. Tetapi memikirkan sokongan pembaca yang tidak pernah berhenti, saya kembali bersemangat untuk berkarya dengan lebih baik.


Apa antara siri kartun yang pernah anda hasilkan?


Selepas kira-kira enam bulan menghasilkan karya untuk ruangan Lawak Antarabangsa, saya diberi ruang menghasilkan karya bersiri, Budak Hostel. Banyak kenangan dan pengalaman ketika saya tinggal di asrama dijadikan modal karya siri ini. Budak Hostel mendapatkan sambutan hangat terutama dari golongan pelajar. Ceritakan serba sedikit mengenai satu lagi karya popular anda, Aku, Dia dan Volkswagen? Selepas agak kering idea menghasilkan Budak Hostel dan bimbang pembaca bosan dengan siri itu, saya perkenalkan siri baru, Aku, Dia dan Volkswagen (ADV). Ia mengisahkan seorang remaja lelaki, Ubi yang jatuh hati dengan gadis yang lebih berusia daripadanya iaitu Zurina. Walaupun temanya kisah cinta, saya cuba berikan sedikit kelainan dalam penyampaiannya. Sengaja saya memilih kisah remaja lelaki yang mencintai wanita yang lebih berusia kerana pada pemerhatian saya, ramai lelaki yang melalui pengalaman yang sama. Mesej utama dalam siri ini lebih menjurus kepada kasih sayang dan juga kekeluargaan.


Difahamkan, perjalanan siri ADV ini berhenti separuh jalan?


Siri Aku, Dia dan Volkswagen tergantung selepas saya meninggalkan majalah Ujang. Rasa terkilan juga kerana tidak dapat meneruskan sambungan siri itu. Ketika saya berhenti dari majalah Ujang, jalan ceritanya sudah menghampiri penamat. Ramai pembaca yang mengikuti siri ini sering bertanya mengenai sambungannya. Tetapi saya tidak dapat berbuat apa-apa kerana hak untuk menerbitkannya terletak di bawah kuasa syarikat penerbitan. Sambil siri ADV disiarkan, saya juga menghasilkan siri ‘IN’, kisah percintaan gadis tomboy yang jiwanya lebih meminati kaum sejenis. Agak sukar untuk menghasilkan siri ini kerana saya terpaksa meletakkan pemikiran saya sebagai gadis ini.


Ada sebarang maklum balas negatif yang diterima untuk siri ‘IN’?


Memang pada mulanya ada segelintir pihak yang memberi respons negatif. Tetapi kebanyakan pembaca yang mengikuti siri ini boleh melihat sendiri - paparan kisah ini adalah realiti yang berlaku dalam masyarakat. Siri ini bukan bertujuan menggalakkan amalan atau sesuatu yang berunsur negatif. Malah, apa yang cuba disampaikan ialah seburuk manapun luaran seseorang, masih ada perkara positif yang boleh kita pelajari darinya.


Bagaimana proses yang anda lalui untuk membina karier anda sebagai kartunis bebas?


Banyak yang saya pelajari selepas meninggalkan syarikat penerbitan tempat saya bernaung sebelum ini. Cara kerja saya mula berubah dan saya mula mencari kaedah berkesan untuk memasarkan karya dan kreativiti saya. Jadi, saya belajar serba sedikit mengenai selok-belok teknologi maklumat dan perniagaan melalui internet. Pada awalnya, sukar juga untuk melaksanakan projek laman web saya ini kerana beberapa tahun lalu, belum ada lagi mekanisme transaksi bayaran secara online. Tetapi selepas kemudahan itu wujud, semuanya menjadi lebih lancar dan saya fikir, sekarang saya lebih dikenali sebagai kartunis internet. Pendapatan dijana melalui langganan karya, penjualan cenderahati bertemakan siri karya dan banyak lagi. Biar apapun, saya bersyukur kerana perjalanan yang saya tempuhi sejak mula menceburi dalam bidang ini membawa diri ke tempat sekarang dan semestinya, menjadi impian sesiapa pun untuk lebih berjaya pada masa depan.


INFO:
Nama : Raja Ahmad Kamil Raja Mokhtar
Tarikh lahir : 26 Jun 1975
Umur : 35 tahun
Asal : Kuantan , Pahang
Laman web : www.kartunisubi.com


(SUMBER: AKHBAR TEMPATAN)