Filem 'BLUES UNTUK AKU akan menjalani penggambaran pada bulan Januari depan itu diterbitkan oleh De’Baron Sdn. Bhd. Menggandingkan vokalis kumpulan Kristal, Lan bersama Aaron Aziz, Yasmin Khanif, Marsha Milan Londoh dan pendatang baru, Suhaila Salam.
Sunday, December 20, 2009
KARYA AIE DI ANGKAT KE LAYAR.
Filem 'BLUES UNTUK AKU akan menjalani penggambaran pada bulan Januari depan itu diterbitkan oleh De’Baron Sdn. Bhd. Menggandingkan vokalis kumpulan Kristal, Lan bersama Aaron Aziz, Yasmin Khanif, Marsha Milan Londoh dan pendatang baru, Suhaila Salam.
Posted by Jonjenin at 9:42 AM 0 comments
Tuesday, December 8, 2009
Friday, December 4, 2009
Friday, November 20, 2009
KARTUNIS DEEN.
Posted by Jonjenin at 2:26 AM 0 comments
KARTUN LAT DI AWAN BIRU.
LAT bersama Fernandes (kiri); Timbalan Ketua Eksekutif Kumpulan AirAsia Berhad, Datuk Kamarudin Meranun (dua dari kiri) dan Geldof (kanan) pada majlis AirAsia-Lat Livery di Terminal Penerbangan Tambang Murah, Sepang
Pesawat Airbus A320 adalah pesawat ke-17 baru milik AirAsia yang lebih besar mengetengahkan kartun Lat pada badannya bagi menggantikan kapal terbang lebih kecil Boeing 737-300 sebelum ini.
Posted by Jonjenin at 2:22 AM 0 comments
Thursday, November 12, 2009
MAC3 MSC Malaysia jana dunia kreativiti Animasi anak tempatan.
*Dengan kadar sewa yang minimun bakal usahawan kreativiti dan animasi berpeluang menggunakan kemudahan yang ada di MAC3.
DUNIA kreativiti dan inovasi kini merupakan satu alam yang bukan asing di kalangan anak muda negara ini, bermula dengan cerita pendek Upin & Ipin yang mendapat sambutan hangat bukan saja di kalangan kanak-kanak malah golongan dewasa.
Ekoran itu filem Pengembaraan Bermula: Upin & Ipin membuka lembaran baru dalam dunia animasi tempatan.
Justeru, penubuhan Pusat Kandungan Kreatif Multimedia Malaysia (MAC3) sememangnya membantu memaju perkembangan industri animasi negara.
Mengikuti perkembangan dan cabaran dunia dalam teknologi maklumat (IT), Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDeC) melebarkan aktivitinya dengan membangunkan MSC Inisiatif Kreatif Multimedia MSC (M-CMCI).
Ketua MAC3 MDeC, Hasnul Hadi berkata, perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) tempatan dilihat dapat menyediakan kandungan animasi yang sesuai bagi kebudayaan dan sejarah negara.
"Berbekalkan tenaga kerja yang mempunyai pelbagai latar belakang serta pengalaman, kami percaya program ini akan berjaya.
"Di sini (MAC3), kami memberikan kesedaran kepada penuntut dan mereka yang berminat dengan dunia animasi," katanya semasa ditemui di pejabatnya di Cyberjaya baru-baru ini.
Bertindak sebagai inkubator kepada usahawan muda yang mula berjinak-jinak dalam dunia animasi, MAC3 juga merupakan tempat latihan bagi pelajar yang berminat.
MAC3 dibina di Cyberjaya sebagai hos dan menawarkan kemudahan animasi kepada syarikat animasi tempatan.
Diilhamkan daripada Pusat Animasi Seoul di Korea Selatan, MAC3 dilengkapi dengan pelbagai kemudahan canggih berteknologi tinggi.
Menterjemahkan idea
"Di sini bakat-bakat baru tempatan akan dilatih untuk menterjemahkan idea mereka kepada produk yang dapat memikat pasaran antarabangsa," katanya.
Di sini mereka diajar bagaimana kandungan digital digunakan seperti IT, tanpa wayar dan media fizikal.
Selain itu juga mereka juga dibimbing bagaimana kandungan berkenaan dizahirkan sama ada dalam bentuk animasi, permainan komputer, filem, interaktif atau kesan visual.
Hasnul berkata, peserta di pusat tersebut juga akan dibantu dalam aspek pengedaran dan pemasaran.
Matlamat MDeC adalah bagi membangunkan industri kreatif dan inovasi tempatan.
MAC3 dilihat sebagai pemangkin dalam membangunkan industri kandungan digital yang mempunyai pasaran besar terutama dalam animasi, permainan dan kesan khas.
Sejak M-CMCI dilancarkan pada 2006, negara telah berjaya melakar nama ke persada antarabangsa dengan projek animasi Saladin.
Hasil cukai industri animasi pada tahun 2006 saja berjumlah RM435 juta dan kerajaan mensasarkan RM1.1 bilion menjelang 2012 dan mampu menjana 13,000 peluang pekerjaan.
Selain itu, MAC3 mempunyai rakan di peringkat antarabangsa seperti Rythm and Hues, Codemaster dan Tripod bagi membantu penggiat tempatan.
MAC3 dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu:
1. Zon Digital
2. Pembangunan Bakat
3. Pra-produksi
Di bawah Zon Digital dibahagikan kepada Zon Bisnes dan Zon Pembelajaran.
Di bawah Pembangunan Bakat para graduan, pelajar dan orang awam boleh menggunakan kemudahan yang ada.
Misalnya syarikat berstatus MSC diberikan pelbagai inisiatif menarik apabila mengambil graduan baru bekerja di syarikat mereka.
Selain itu MDeC juga menganjurkan persidangan kreatif bagi menggalakkan perkembangan industri kreatif negara.
MAC3 juga bertindak sebagai inkubator yang menempatkan dan melatih usahawan sebelum mereka dapat berdikari sendiri.
Ketua Pegawai Eksekutif Studio Caterpillar, Ridhwan Bakir yang membangunkan permainan komputer mudah alih amat berpuas hati dengan kemudahan yang diberikan di MAC3.
"Di sini kami dapat menggunakan segala kemudahan yang ada dengan yuran sewa yang minimum. "Misalnya di sini terdapat perisian, perkakasan, bilik seminar, bilik mesyuarat, kemudahan kafe, yang boleh digunakan bersama-sama penyewa lain," katanya.
Sementara itu rakan kongsinya, Sufyan Bakir berkata, mereka sedang membangunkan permainan Mystic Agriculture menggunakan kemudahan MAC3.
Ketua Pegawai Eksekutif Red Turtle Animation Studios Sdn. Bhd., Hersen Lee turut sangat berpuas hati dengan segala kemudahan yang disediakan di MAC3.
"Di sini kami boleh bekerja bila-bila masa 24 jam sehari, tujuh hari seminggu tanpa sebarang gangguan. "Kami membangunkan siri animasi Cheekily Cheekily Poom Poom iaitu kisah ahli sihir perempuan," katanya. Di MAC3 mereka menggunakan segala kemudahan yang ada di sini seperti perkakasan dan perisian untuk membangunkan produk.
(sumber Akhbar utusan.)
Posted by Jonjenin at 8:54 AM 0 comments
Thursday, November 5, 2009
Friday, October 30, 2009
LAGENDA ZOY !
Sejak berusia 15 tahun, Zoy yang cukup meminati karya kartunis Lat, Halim Teh dan Raja Hamzah mengasah bakat melukis lalu menghasilkan komik. Yakin dengan kemampuan diri serta semangat mahu meneroka industri kreatif, Zoy membawa naskhah komiknya itu ke Kuala Lumpur untuk diterbitkan.
Pendedahan di Kuala Lumpur menajamkan lagi bakat Zoy. Sebagai kartunis baru, Zoy bertuah kerana dibimbing pelukis komik, Yamin Daud. Mula cerita, sejurus tamat persekolahan, Zoy diterima bekerja di sebuah syarikat akhbar sebagai artis grafik. Antara karya awalnya di syarikat akhbar itu ialah siri kartun, Ragam Wazata yang menampilkan watak Wazata seorang penghibur dan pelawak popular pada era 1980-an.
Pada 1985, Zoy beralih angin ke sebuah syarikat akhbar tabloid, Harian Nasional sebagai pelukis kartun editorial. Di sinilah, Zoy mula berjinak-jinak menghasilkan kartun politik. “Sebagai kartunis editorial, karya yang ditampilkan lebih banyak tertumpu kepada isu semasa dalam masyarakat manakala bagi kartun politik, subjek sudah pastinya berfokus kepada isu politik. “Sebenarnya, saya tidak berapa menggemari melukis kartun politik kerana ia agak mengundang risiko. Ini kerana penerbitan akhbar tertakluk kepada isu sensitiviti dan Akta Mesin Cetak.
“Pucat lesi jugalah muka setiap kali ada isu yang dibangkitkan bersangkut-paut dengan karya yang kita hasilkan,” kata Zoy mengingatkan detik awal menjadi pelukis kartun politik.
Mengulas ruangan kartun dalam akhbar, Zoy berkata, segmen kartun dalam akhbar bukan bersifat hiburan kosong sebaliknya menjadi tarikan kepada pembeli untuk membaca is kandungan akhbar terbabit. “Sukar untuk menarik minat orang membaca akhbar jika tidak diserikan dengan hiburan komik atau kartun. Biarpun ruangan kartun kecil berbanding kolum berita semasa atau ruangan lain, lazimnya orang akan lebih tertarik membaca kolum kartun terlebih dulu,” katanya yang kini mengetuai kumpulan 29 artis grafik di Unit Grafik Berita Harian Sdn Bhd (BHSB) sebagai Ketua Unit Grafik BHSB. Karya Zoy yang menarik hati boleh ditatap dalam sisipan Sabtu akhbar ini, yang diterbitkan setiap hari Sabtu. Ikuti temubual bersama Zoy atau mesra disapa Pak Zoy oleh ‘anak-anak buahnya’ di BHSB.
Apakah sumber yang sering menjadi rujukan anda dalam berkarya?
Sebagai kartunis yang tidak mendapat pendidikan formal, saya jadikan kartunis senior yang berjaya sebagai panduan. Selain itu, saya merujuk majalah komik dan humor luar negara seperti Mad dan Punch. Stroke atau idea yang dipersembahkan dalam majalah ini sedikit sebanyak membuahkan ilham dalam berkarya. Lama-kelamaan, apabila kita sudah temui gaya karya sendiri, kita teruskanlah dengan cara sendiri. Namun, biar apapun, pembacaan serta pergaulan adalah penting dalam meningkatkan pengetahuan dan kemahiran diri. Kedua-dua elemen ini dapat memberi idea kepada kartunis.
Anda menghasilkan karya kartun yang serius dan pada masa yang sama tampil dengan karya humor. Bagaimana proses menjana idea bagi kedua-dua kartun berbeza genre ini?
Ada pelbagai jenis kartunis. Antaranya, yang menghasilkan karya komersial seperti iklan, papan tanda dan sebagainya. Kartun begini, penumpuannya lebih kepada seni kartun itu saja. Sesetengah kartunis kurang berminat dengan isu arus perdana. Sebaliknya, mereka lebih suka memilih isu masyarakat. Sebahagian yang lain pula menampilkan kartun di mana subjeknya serius. Tidak kurang juga ada kartunis yang memiliki kekuatan karya pada stroke atau dialog. Stroke kartun atau dialog saja sudah boleh buat orang ketawa. Melukis kartun ini sama juga seperti kita menulis. Ia bergantung kepada apa yang perlu kita hasilkan dan bagaimana idea yang diperoleh ketika itu. Ada masanya, idea diperoleh ketika kita sedang melakukan sesuatu kerja dan jika lambat melukisnya, kita akan terlupa. Di sinilah pentingnya untuk membawa buku catatan ke mana saja kita pergi. Ini supaya idea yang dicetuskan boleh dicatat dan digunakan apabila hendak berkarya. Apabila timbul saja idea, terus catat dalam buku. Setahu saya, kebanyakan individu berjaya mengamalkan kaedah ini seperti Allahyarham Tan Sri P Ramlee dan Tun Dr Mahathir Mohamad.
Anda dikenali dengan karya komik berunsur pendekar dan persilatan. Mengapa memilih subjek begitu?
Apa yang saya minat, saya akan sampaikan dalam karya. Dulu, saya suka gusti, jadi karya saya berkisar sukan gusti. Saya memilih subjek silat dan pendekar bukan saja meminati seni mempertahankan diri ini, tetapi merasa bertanggungjawab untuk memelihara warisan budaya. Bagi siri seperti ini, saya banyak mencurahkan apa yang saya tahu mengenai dunia persilatan di dalam karya. Pengetahuan seperti ini penting supaya kita dapat mengurangkan kesilapan. Dulu, saya pernah hasilkan karya berlatarkan zaman Perang Dunia Kedua. Saya semak sejarah bagaimana tentera Jepun sampai ke Tanah Melayu dan sebagainya. Tetapi, saya tersilap dalam melukis pakaian seragam Tentera Jepun. Saya lukis saja dengan pedang diletak pada bahagian salah. Tidak lama selepas itu, saya menerima surat daripada seorang pembaca yang menegur mengenai kesalahan saya itu. Rupa-rupanya, beliau adalah bekas askar Jepun. Beliau kirimkan gambar menunjukkan bagaimana rupa pakaian seragam askar Jepun sebetulnya. Pengajaran yang saya peroleh ialah sebelum kita melakukan sesuatu, kita perlu kaji terlebih dulu. Bagi kartun editorial pula, subjek yang ditampilkan lazimnya membabitkan perkembangan semasa.
Apakah anda memiliki asas dalam dunia persilatan?
Saya memiliki sedikit pengetahuan asas dalam bidang persilatan. Seperti saya katakan, jika kita memilih subjek tertentu untuk berkarya, kita harus ada pengetahuan mengenainya. Sekurang-kurang tahu apa itu silat sebenarnya, falsafahnya dan pelbagai aspek lain dalam dunia silat. Perlu dinyatakan, karya yang kita hasilkan memberi maklumat dan mungkin juga membawa pengaruh kepada pembaca.
Bagaimana anda mentafsirkan idea yang baik dalam menghasilkan karya?
Idea yang kita fikirkan bagus tak semestinya bagus kepada orang lain. Ini kerana, lain orang, lain pemahaman dan pemerhatiannya. Apabila kita merasakan karya kita tidak bagus, orang melihatnya sebagai bagus pula. Apabila kita merasakan karya kita sudah cukup baik dan kelakar, maklum balas sebaliknya pula diterima. Itulah sukarnya hendak mengagak karya yang disukai pembaca.
Berkarya melalui akhbar mempunyai batasan tertentu. Bagaimana anda melihat perkara ini?
Kadang-kadang kita ada idea dan kita merasakan idea itu bagus. Namun, belum tentu ia dapat disampaikan melalui kartun kerana ada batasan undang-undang atau peraturan yang perlu dipatuhi. Kartun yang dihasilkan untuk akhbar bukannya boleh disiarkan sembarangan. Jika tersalah lukis atau tulis, ia boleh jadi bahan fitnah ataupun penghinaan terhadap orang lain. Ini tentunya membolehkan kita dikenakan tindakan undang-undang. Justeru, kita harus bertanggungjawab dengan apa yang kita lakukan. Ttidak kiralah penulis, pengarang atau kartunis. Disebabkan itulah, sukar untuk kartunis editorial menghasilkan karya yang tidak akan membuatkan mana-mana pihak tersinggung.
Ada juga karya bersiri anda bertemakan hubungan keluarga dan percintaan. Bagaimana anda memperoleh idea mengembangkan jalan cerita berunsur drama seperti itu?
Dalam menghasilkan karya bersiri, kita tidak lari daripada kisah percintaan. Hakikatnya, dalam diri setiap orang, ada keinginan untuk meluahkan perasaan cinta tapi bagi sesetengah orang, ia tidak mampu diungkapkan dengan kata-kata. Bagi golongan yang tidak dapat melahirkan rasa cinta melalui ucapan seperti saya, semua perasaan itu diterjemah melalui karya. Dalam menghasilkan kisah bersiri, saya selalu letakkan diri saya dalam cerita dan watak bagi ‘menghidupkan’ cerita. Bukanlah bermaksud watak hero itu sebenarnya adalah saya, tapi saya bayangkan, saya ada dalam dirinya. Barulah hidup cerita itu. Selalunya, alunan cerita atau tema penceritaan sudah ada, tetapi kisahnya atau plot terperinci akan datang kemudian. Bagi karya bersiri, saya terpaksa rekodkan nama watak yang ditampilkan supaya tidak terlupa.
Dalam semua jenis karya yang anda hasilkan, yang mana satu lebih memberikan kepuasan kepada anda?
Jika diikutkan, saya lebih puas dengan karya komik. Karya jenis inilah yang menjadi permulaan saya dalam bidang ini. Melalui komik juga saya mempunyai ruang untuk mencurahkan perasaan dan pemikiran. Banyak perkara yang tidak dapat saya luahkan dalam realiti, saya salurkan dalam komik. Bukan sebab itu saja, pelbagai kisah yang dipaparkan dalam komik boleh dikaitkan dengan realiti kehidupan kebanyakan pembaca. Jadi mereka merasakan kisah yang dipaparkan ada kena-mengena dengan pengalaman mereka.
Apakah antara maklum balas yang sering diterima daripada peminat?
Khabarnya, ada juga yang mencadangkan supaya siri komik pendekar diterbitkan dalam bentuk animasi?
Rata-ratanya meminta supaya siri komik yang saya hasilkan dibukukan. Ada rakan memberitahu kawannya selalu mengikuti karya komik bersiri saya dan menangis setiap kali membacanya. Saya juga kadang-kadang tertanya-tanya, bahagian mana pula dalam karya itu yang sangat menyentuh hati pembaca? Ada juga mencadangkan supaya karya itu diadaptasi dalam bentuk animasi. Namun, persoalannya, apakah serius atau tidak serius untuk kita menjayakannya.
Bagaimana anda melihat perubahan penghasilan kartun dan komik daripada kaedah manual kepada digital?
Walaupun banyak aspek dalam seni lukis kartun atau komik dibantu teknologi digital, teknik penghasilan secara manual juga penting. Penggunaan teknologi baru ini selalunya lebih banyak tertumpu kepada kerja pewarnaan. Kita boleh juga melukis kartun menggunakan komputer, tetapi ia memakan masa dan hasilnya agak kaku. Jadi, lebih mudah dan puas hati jika melukis menggunakan tangan... Sama juga keadaanya dengan seni lukisan lain. Sesuatu perisian komputer mungkin boleh menghasilkan karya yang nampak serupa. Namun, karya itu tidak akan dapat menandingi karya yang dihasilkan secara manual. Teknologi sekadar membantu dan mempermudahkan kerja kita saja, terutama dalam menyimpan dan memfailkan karya yang dihasilkan.
Adakah penguasaan dalam teknologi grafik digital memberi kelebihan kepada kartunis?
Dari awal saya menceburi bidang ini hingga hari ini, saya menyaksikan pelbagai fasa perubahan dalam industri seni kartun dan komik. Dari zaman menekap dan menampal ke penggunaan blok dan negatif, hinggalah zaman penggunaan komputer. Saya perhatikan, biar apapun tekniknya, apa yang paling penting adalah idea dan sentuhan pengkarya. Secanggih mana pun teknologi, sentuhan dan lakaran lukisan secara manual tetap menjadi asas penting sesebuah karya. Buktinya, seniman terkenal di dunia, hampir kebanyakannya mahir melukis. P Ramlee, Bruce Lee, Steven Spielberg - mereka semua bergantung kepada lakaran storyboard untuk menjayakan sesebuah babak dalam filem. Produksi filem Indonesia juga sering berpandukan lakaran storyboard sebelum dirakam dalam bentuk visual. Sebab itulah sudut rakaman mereka menarik. Dalam konteks kartunis pula, jika mereka mempunyai asas melukis yang mantap, karya yang dihasilkannya akan lebih baik. Bukan teknologi komputer yang menentukannya.
Apa pendapat anda mengenai industri kartun dan komik tempatan ketika ini? Bakat muda kita dalam bidang ini memang ramai. Untungnya generasi kartunis muda ini, orang ramai tidak memandang rendah kerjaya kartunis seperti dulu. Sekarang, , kerjaya sebagai kartunis dianggap menarik dan dibanggakan. Begitu juga dari segi pendidikan. Ada banyak peluang pendidikan dalam seni yang boleh diikuti untuk memperkayakan diri. Namun, apa yang menyedihkan mengenai industri kita ini, kebanjiran bahan bacaan kartun dan komik dari luar negara yang tidak dipantau. Apa yang dibimbangkan, kemasukan karya ini membuatkan penggiat dan pembaca tempatan, terutamanya golongan muda terpengaruh dengan unsur negatif. Kartunis asing tidak ada batasan dari sudut moral, tidak seperti kita yang bersandarkan agama, budaya dan undang-undang. Mereka abaikan didikan sosial kepada masyarakat. Justeru, untuk memelihara industri penerbitan tempatan, kemasukan bahan bacaan dari luar negara ini perlu dikawal dan ditapis. Ini dilakukan di Jepun. Biarpun negara itu maju dalam industri kreatif, mereka menjaga industri itu dengan memastikan bahan bacaan dari luar negara dialih ke dalam bahasa Jepun sebelum dijual. Selain itu, bagi menghidupkan industri kartun, usaha ini juga diambil pemimpin dalam sesebuah organisasi masyarakat. Jika mereka nampak kepentingan dan keistimewaan seni kartun serta menyedari potensi seni ini bagi membangunkan masyarakat, langkah meningkatkan industri ini kepada tahap lebih baik boleh dilakukan.
Profil
Nama : Mohd Zohri Sukimi
Tarikh lahir : 23 Januari 1959
Umur : 50 tahun
Asal : Klang, Selangor
Posted by Jonjenin at 10:51 AM 1 comments
Thursday, October 15, 2009
BOBOIBOY !
Jika Upin & Ipin sehingga kini kekal dengan konsep 1Malaysia, Boboiboy pula mengetengahkan animasi tiga dimensi (3D) superhero berwajah tempatan.
Dulu ramai yang terpegun dengan hasil kerja yang dilakukan Nizam dan rakan-rakannya dalam menterjemah animasi Upin & Ipin sehingga berjaya diangkat ke layar perak.
Maka, tidak mustahil jika lebih ramai yang akan teruja menanti buah tangan terbaru mereka yang lebih segar dan menarik itu.
Bezanya kali ini, Boboiboy merupakan produk sulung milik syarikat Animonsta Studios yang diterajui oleh Nizam serta dua rakan kongsinya, Mohd Safwan Ab. Karim (Safwan) dan Muhammad Anas Abdul Aziz (Anas).
Dijangka bakal mencipta satu lagi fenomena terbaru ‘dunia’ interaktif tempatan, produk tersebut tidak mustahil mampu membawa kelainan dalam perkembangan profil dan penghasilan animasi tempatan.
Bertemu Nizam, Safwan dan Anas baru-baru ini, masing-masing rancak bercerita perihal siri projek animasi itu yang dijangka menemui peminat di kaca televisyen pada tahun depan.
Siri tersebut bakal disiarkan selama 26 episod di mana setiap satunya dengan durasi selama 11 minit.
“Ketika ini, kami masih dalam peringkat perbincangan. Watak-watak yang bakal memainkan peranan penting dalam siri ini sudah ada dan minggu ini kami akan cuba menyiapkan kesemua karakter itu.
“Berbanding animasi Upin & Ipin, dalam Boboiboy kami ingin berkongsi banyak pengetahuan. Ditambah dengan pengunaan pelbagai gajet, secara tidak langsung ia dapat menimbulkan pelbagai perasaan kepada yang menontonnya nanti.
“Bagi kami yang penting ialah penyampaian. Kalau boleh kami ingin mencipta satu lagi ‘ikon’ untuk kanak-kanak di negara ini,” kata Nizam mewakili rakan-rakannya.
Apa yang menarik dalam Boboiboy ialah beberapa daya tarikan yang terkandung meliputi karakter superhero Bo, Boi dan Boy, nilai-nilai murni, karakter makhluk asing (alien) dan juga unsur futuristik di sekitar ibu kota.
Ringkasnya mengenai animasi tersebut, ia memaparkan karakter utama iaitu seorang kanak-kanak bernama Boboiboy dan dibantu oleh beberapa karakter tambahan seperti Gopal, Ying, Yaya.
Dalam usaha menyalur bantuan kepada orang ramai, Boboiboy akan terpisah kepada tiga orang iaitu Bo, Boi dan Boy yang mempunyai tiga kuasa berbeza termasuk tanah, angin dan petir.
Turut diwujudkan ialah karakter makhluk asing yang membawa pulang biji kopi ke planetnya, namun kerana aroma dan rasa kopi yang begitu sedap, seluruh kroni makhluk asing itu sanggup turun ke bumi semata-mata untuk mendapatkan kopi tersebut.
Secara ringkasnya juga, Gopal iaitu karakter budak India yang mempunyai kuasa menukar sesuatu barang kepada barang yang lain.
Ying karakter budak Cina yang mempunyai kuasa yang membolehkannya bergerak pantas berbanding rakan-rakannya yang lain. Sementara itu, Yaya pula merupakan karakter kanak-kanak perempuan comel yang bertudung.
Boboiboy bukan saingi Upin & Ipin
Biarpun pernah menyertai Les’ Copaque Productions Sdn. Bhd. (LCPSB) dalam membangunkan animasi Upin & Ipin tetapi kata Nizam, kemunculan animasi Boboiboy bukanlah bertujuan untuk bersaing.
Nizam, Anas, Safwan serta lima lagi kakitangan LCPSB yang lain membuat keputusan keluar daripada syarikat tersebut pada September lalu demi mencari ‘tapak’ dalam mengembangkan lagi bakat mereka dalam dunia animasi tempatan.
Setelah bersengkang mata hampir sebulan akhirnya idea untuk melahirkan Boboiboy hampir menjadi kenyataan.
“Kami tiada sebarang masalah dengan LCPSB. Malah, selama ini haji (Pengarah Urusan LCPSB, Burhanuddin Md. Radzi) telah banyak membantu kami dan memberi tunjuk ajar sepanjang penglibatan kami menghasilkan Upin & Ipin.
“Kami keluar dari LCPSB pun sebab kami ingin mencuba sesuatu yang baru.
“Terus terang, kami memang sayang kepada karakter Upin & Ipin tetapi rasanya tidak salah jika kebolehan yang ada kami pelbagaikan demi memeriahkan lagi industri animasi tempatan sebab pulangannya nanti kepada penonton juga.
“Kita perlu mengikut peredaran masa. Mungkin ini juga rezeki buat kami. Sebab itu kami perlu berani mencuba sebab bagi kami lebih banyak pelopor dalam industri animasi lebih baik untuk industri ini,” kata Nizam yang juga Pengarah Urusan Animonsta Studios.
Menurut Nizam dalam industri kreatif tidak wujud persaingan yang terlalu besar kerana segalanya bergantung kepada penerimaan penonton.
Bagaimanapun, melihat kepada jalan cerita dan pelbagai kelainan yang ada pada Boboiboy, mungkinkah ia bakal ‘menelan’ populariti serta fenomena yang pernah dicetuskan oleh Upin & Ipin?
“Saya tidak rasa kehadiran Boboiboy akan mengganggu perjalanan Upin & Ipin. Ini kerana, jenama Upin & ipin itu sendiri sehingga kini begitu kuat.
“Saya rasa LCPSB pun ada strategi mereka sendiri dan dengan 70 orang kakitangan yang LCPSB ada, saya percaya mereka mampu mengekalkan apa yang Upin & Ipin ada kini untuk masa akan datang,” kata Nizam lagi.
Menurut Nizam lagi, sambutan terhadap Boboiboy menggalakkan apabila terdapat beberapa stesen penyiaran tempatan dan antarabangsa yang bertanyakan tentang produk tersebut.
Malah, beberapa agensi kerajaan termasuk Pusat Kandungan Kreatif Multimedia Malaysia (MAC3) di bawah Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDeC), membekalkan beberapa perisian untuk kemudahan mereka menghasilkan Boboiboy.
Bukan itu sahaja mereka juga mendapat kerjasama daripada sebuah lagi agensi, Cradle Fund Sdn. Bhd., yang membantu menyalur dana bagi merealisasikan projek tersebut.
Posted by Jonjenin at 11:40 AM 1 comments
Tuesday, September 29, 2009
Tuesday, September 22, 2009
Din Teksi Popularkan Nan.
NAN menunjukkan koleksi karya yang masih diminati hingga hari ini.
Mengenang detik awal menuntut di Institut Teknologi Mara (sekarang Universiti Teknologi Mara), Nan mengakui pada mulanya beliau ingin mengikuti jurusan grafik pengiklanan tetapi akhirnya ‘tercampak’ dalam jurusan seni halus. “Namun, saya meneruskan pengajian dan selepas tamat, nekad menceburi bidang grafik pengiklanan,” katanya. Pada masa sama, kata Nan, beliau menghantar karya kartunnya ke majalah Gila-Gila. Dari situ, bakat Nan dikesan Utusan Melayu yang mengundang Nan menghasilkan kartun untuk akhbar terbitannya secara tetap. Hampir enam bulan juga Nan berfikir untuk menerima tawaran itu. Puas berfikir, Nan menerima tawaran itu dan masih menyumbang kepada majalah Gila-Gila secara sambilan menggunakan nama pena, Nonama. Selepas 10 tahun bersama Utusan Melayu, Nan tergerak hati bekerja sendiri. Lalu, beliau dan beberapa rakan kartunis lain menerbitkan majalah humor Batu Api hingga beberapa tahun kemudian mengalih tumpuan kepada bidang pengiklanan. Cerita Nan, sudah hampir 20 tahun beliau tidak melukis kartun kerana lebih tertumpu kepada tugasan grafik pengiklanan bagi syarikat swasta dan institusi perbankan tempatan. Cuma, kadang-kala, apabila ada permintaan, beliau kembali melakar kartun.
Nama penuh : Zainal Osman
Tarikh lahir : 24 Mei 1952
Asal : Parit Buntar, Perak
Status : Berkahwin dan dikurniakan empat orang anak
Posted by Jonjenin at 7:52 AM 1 comments
Saturday, September 5, 2009
Otai kartun- ZAINAL BUANG HUSSIEN
Di bawah CESB, beliau bersama pelukis seperti Jaafar Taib dan Azman Yusof menjadi pelopor penerbitan majalah lawak Gila-Gila. Pembabitan mereka menyemarakkan lagi industri seni kartun tempatan yang sebelum itu dipelopori kartunis lebih senior seperti Rejabhad dan Datuk Lat. Zainal masih ingat, kulit muka depan majalah Gila-Gila pertama yang dihasilkannya. Beliau menampilkan karikatur pelakon yang sedang popular ketika itu, iaitu AR Badul yang muncul dengan filem baru.
Nama penuh : Zainal Buang
Umur : 55 tahun
Asal : Kluang, Johor
Tarikh lahir : 29 Oktober 1954
Isteri : Noraini Mohd Yunus
Anak : Wira Izzat, Ayu Adiratna, Muzammil, Zaffan Shahirah, Tharwa Wajiha
Posted by Jonjenin at 9:23 PM 0 comments
Saturday, August 29, 2009
MENYINGKAP KEBAIKAN KARTUN KEPADA MASYARAKAT.
Komik mempunyai 1001 kebaikan dan keunikan tersendiri
Bagi kartunis terkemuka tempatan, Ujang atau nama sebenarnya, Ibrahim Anon, 44, komik mempunyai 1001 kebaikan dan keunikan tersendiri.
Maka tidak hairanlah penggemar komik wujud di seluruh dunia dengan jumlah jutaan orang.
Di negara ini sahaja penggemarnya berjumlah ratusan ribu.
Ujang berkata, komik terbahagi kepada pelbagai jenis dan antara yang popular adalah Selapstik serta Editorial. Katanya, jenis Selapstik adalah kartun yang tidak mempunyai dialog seperti Tom and Jerry dan Editorial pula seperti kartun Lat.
"Komik diminati kerana ia seni visual iaitu mudah difahami dan lebih ringkas.
"Bahan bacaan ini mempunyai banyak kesan baik antaranya, menenangkan ketegangan perasaan dan pemikiran, membantu pembaca lebih cepat mendalami cerita, menceriakan, murah serta dapat mengisi masa lapang," katanya.
Selain itu, katanya komik biasanya bukan sahaja mengandungi cerita atau karikatur menarik yang ringkas, tetapi juga iklan, fakta mengenai sesuatu produk atau perkara penting, peraduan dan pelbagai isu berkaitan kehidupan masyarakat.
Tambahnya, walaupun komik diakui mampu membuatkan individu ketagih mengikutinya dan bersikap negatif apabila membabitkan jenis peperangan atau lucah, ia dapat dielakkan dengan mengawal pembacaannya.
Menurut Ujang, pada awal penerbitan komik di negara ini iaitu sekitar tahun 80-an, ia sukar diterima secara meluas kerana ramai ibu bapa yang menganggap komik memberi unsur negatif dan mempengaruhi pemikiran anak mereka.
Namun pada tahun 90-an pasarannya semakin baik kerana masyarakat mulai sedar kebanyakan komik mengajar pembacanya menanam sifat murni dan memberi kebaikan tambahan lain melalui ilustrasi atau visual.
"Penerimaan terhadap komik semakin dapat dilihat apabila kerajaan menubuhkan Sekolah Seni Johor Bahru di Johor dan Sekolah Seni Kuching di Sarawak bagi membantu individu mendalami seni visual dan lukisan. "Penubuhan sekolah ini membantu menyediakan pelapis dalam bidang penghasilan seni visual dan lukisan termasuk untuk komik," katanya.
Sementara itu, jelasnya, sekitar tahun 1995 hingga 2000, komik tempatan mampu dijual lebih 400,000 naskah sebulan yang memberi pulangan ratusan ribu ringgit kepada pengeluar dan kartunisnya. Ditambah hasil pendapatan iklan yang dipaparkan di dalam komik, ia membuatkan penghasilnya hidup senang. Bagaimanapun Ujang berkata, selepas tahun berkenaan, jualannya semakin menurun akibat faktor lambakan komik dari negara luar dan kemudahan membacanya di internet.
"Pembaca tidak boleh dipersalahkan dalam hal ini kerana dengan strategi yang diambil syarikat luar untuk membukukan rancangan kartun popular sebagai komik, mereka pasti terpengaruh. Ada pula pembaca yang tidak sedar komik yang diikuti adalah komik luar," tambahnya.
Ujang yang sudah berkecimpung sebagai pelukis komik hampir 30 tahun, berkata, kerajaan perlu lebih prihatin dan harus mengambil langkah berkesan untuk membantu kira-kira 2,000 pelukis komik dan animasi tempatan supaya mampu terus menjual karya.
Sejarah kartun dan komik di Malaysia dikatakan bermula sejak zaman sebelum merdeka.
Kewujudan pertama kartun dan komik di negara ini disiarkan di dalam dua akhbar iaitu Warta Ahad sekitar Mei 1936 dan Warta Jenaka pada September 1936.
Sejak itu, kartun dan komik semakin berkembang dan melahirkan ramai kartunis hebat termasuk Raja Hamzah, K. Bali, Osman Kangkong, Mohd. Sallehuddin, Halim Teh, Yusuf Sharif dan Hashim Awang.
Presiden Persatuan Penggiat Komik Malaysia (Pekomik), Muhd. Azhar Abdullah berkata, pada tahun 1950-an pula, terbitan Utusan Zaman menghasilkan kartun dan komik Wak Ketuk yang popular ketika itu.
"Pada zaman berkenaan, kartun dan komik disiarkan dalam cerita politik dan berkaitan kehidupan masyarakat tempatan," katanya ketika dihubungi Mega baru-baru ini.
Beliau berkata, komik adalah medium yang digunakan sebagai bahasa komunikasi visual bagi menarik perhatian pembaca. Ia lebih ringkas, banyak gambar dan mudah difahami," katanya.
Muhd. Azahar memberitahu, penerimaan kepada komik dapat dilihat melalui kewujudan Pekomik.
Katanya, Pekomik penting bagi memenuhi kehendak golongan karyawan atau penggiat komik dan peminat tempatan yang kian bertambah.
"Dengan Pekomik, golongan ini akan mendapat faedah sepenuhnya daripada usaha dan minat tinggi mereka terhadap komik.
"Pekomik juga bertujuan mengembangkan dan memartabatkan dunia komik negara melalui penganjuran pelbagai program serta aktiviti termasuk Anugerah Pekomik," katanya.
Beliau berkata, setiap individu tidak kira bayi, kanak-kanak, remaja atau dewasa lebih berminat untuk mengetahui sesuatu maklumat jika ia dipaparkan melalui gambar atau tulisan yang diselitkan lukisan berbanding tulisan sepenuhnya.
“Dengan ini, komik adalah bacaan yang dapat menarik minat seseorang membacanya kerana dipenuhi gambar dan karikatur. “Keindahan dan keunikan lukisan serta ciri-ciri tertentu seperti kelucuan yang dipaparkan di dalam komik membantu pembaca menumpukan perhatian dengannya sehingga melupakan sementara masalah dihadapi,” katanya.
Mariani berkata, setiap peringkat usia dalam masyarakat menggemari komik namun biasanya jenis komik yang dibaca berbeza. “Golongan kanak-kanak biasanya sukakan komik cerita kartun atau siri kartun yang dibukukan seperti Doraemon dan Shin-Chan. “Remaja lebih gemar membaca komik mengenai alam percintaan manakala dewasa lebih tertarik kepada komik yang menerangkan urusan perniagaan,” katanya.
Pada masa sama, jelasnya, komik tidak menyumbangkan kesan negatif selagi pembacaannya dikawal. Menurut Dr. Mariani, komik berbentuk lucah dan ganas perlu dielak bagi memastikan seseorang tidak terdedah dengan nilai negatif.
Sementara itu, Ketua Penyelaras Jabatan Siswazah Psikologi dan Kaunseling, Kolej Sastera dan Sains Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Noor Azniza Ishak berkata, kebiasaannya penggemar komik terdiri daripada golongan individu yang gemar berimaginasi atau berkhayal.
“Golongan ini juga biasanya tidak banyak bergaul dengan orang lain kerana gemar berkhayal mengenai sesuatu perkara. “Individu yang gemar berimaginasi untuk menjadi kaya atau pandai akan meminati komik berbentuk pendidikan manakala yang gemarkan aksi kasar seperti pergaduhan dan peperangan lebih tertarik dengan komik kepahlawanan,” katanya.
Menurut Noor Azniza, kesan positif dan negatif daripada komik bergantung kepada jenis yang dibaca. Segelintir pembaca gemar mencuba apa yang terkandung di dalam komik manakala ada pula yang tidak mengikuti ceritanya,” tambahnya.
Dalam kehidupan ini, jelasnya, individu tidak boleh mengambil sesuatu perkara terlalu serius atau fanatik kerana ia akan menimbulkan kesan negatif.
AHLI akademik menyifatkan komik mampu membantu pembacanya berfikir dengan lebih bijak dan kreatif. Pensyarah Pusat Pengajian Sains dan Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM), Dr. Ahmad Atory Hussain berkata, komik mempunyai banyak kategori dan setiap satu mengandungi kebaikan selagi tidak memaparkan jalan cerita kurang bermoral atau aksi ganas.
"Saya sendiri kerap membeli komik bergambar termasuk berkaitan sejarah untuk pembacaan seorang anak saya yang mengalami masalah autisme iaitu lambat memahami sesuatu cerita atau maklumat.
"Dengan komik ini, anak saya lebih memahami jalan cerita yang dipaparkan dan mengetahui banyak sejarah penting negara," katanya ketika dihubungi Mega, baru-baru ini.
Beliau berkata, golongan pelajar pula boleh membaca komik yang menceritakan mengenai bidang pendidikan seperti Matematik dan Sains supaya lebih mendalami bidang itu.
Menurut Ahmad Atory, individu perlu memandang bahan bacaan itu secara positif dan menggalakkan diri serta keluarga membacanya kerana banyak komik yang dijual di negara ini memaparkan nilai murni dan mesej yang baik kepada pembaca.
"Penggemar komik membabitkan setiap peringkat usia masyarakat dan ia bukan sesuatu yang pelik kerana komik mampu menenangkan pemikiran. "Ada pelajar genius juga amat gemar membaca komik kerana ia boleh membantu mengurangkan tekanan selepas penat mengulangkaji pelajaran terutama pada minggu peperiksaan," katanya.
Namun dalam soal ini, katanya, individu perlu tahu memilih jenis komik yang dapat mendedahkan mereka dengan ilmu yang baik. Atory berkata, ibu bapa perlu memainkan peranan dengan memantau komik yang dibaca anak mereka dan membelikan komik yang bersesuaian dengan usianya supaya tidak terdedah dengan cerita tidak bermoral atau keganasan.
"Individu juga perlu membaca komik pada waktu terluang bagi mengelakkannya ketagih sehingga menjejaskan tanggungjawab lain," tambahnya.
Selain itu, jelasnya, bidang penghasilan komik perlu dikembangkan menjadi sebuah industri yang penting di negara ini.
Tambahnya, bidang itu yang terbukti mempunyai ribuan penggemar setia adalah satu cabang seni penting dan boleh digelar seni pembacaan. "Ketika ini, penggiat dalam bidang komik termasuk kartunis adalah kurang dan negara perlu memikirkan cara untuk mencari pelapis berkebolehan," katanya.
Pakar Budaya yang juga Pengarah Institut Peradaban Melayu Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Prof. Abdullah Hassan pula berkata, pembaca komik ada dua kumpulan.
"Ada pembaca yang memilih komik yang dipenuhi perkataan manakala ada pula yang gemarkan komik yang banyak gambar bagi menerangkan jalan cerita di dalamnya.
"Jika ada yang anggap komik negatif, ia salah kerana sama ada positif atau negatif sesebuah bahan bacaan itu, ia bergantung kepada bentuk perkataan atau gambar yang dipaparkan, " kata beliau. Komik, tambahnya, memudahkan pembaca memahami isi kandungannya kerana dijelaskan secara ringkas melalui tulisan dan gambar jadi tidak hairan sejak puluhan tahun lalu ramai cerdik pandai yang belajar serta menerangkan hasil teori atau ilmu mereka melalui komik.
Ketua II Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena), Prof. Datuk Dr. Abdul Latiff Bakar berkata, komik mampu menarik minat individu untuk membaca terutama di kalangan generasi muda. "Pelbagai jenis komik yang mempunyai kandungan bermutu boleh diperoleh di pasaran dan ia akan membantu pemikiran seseorang dan memberi banyak pengetahuan kepada mereka.
Posted by Jonjenin at 10:20 PM 0 comments
Friday, August 28, 2009
kontroversi MAJALAH GEDUNG KARTUN.
Posted by Jonjenin at 7:42 AM 0 comments
Saturday, August 15, 2009
PAMERAN KARYA ASAL DATUK LAT-Kartun Lat papar 1Malaysia
Sebanyak 60 koleksi karya asal kartunis sebelum disiarkan menerusi akhbar New Straits Times (NST) itu dipamer di ruang legar BSC hasil kerjasama The New Straits Times Press (Malaysia) Berhad (NSTP) dan Bandar Raya Developments Berhad (BRDB).
Pengarang Urusan Kumpulan NSTP, Zainul Arifin Mohammed Isa, berkata pameran berakhir sehingga 31 Ogos itu akan memaparkan kepelbagaian hasil kerja Lat yang seiring dengan semangat satu Malaysia.
Mohamad Moiz pula menyatakan komitmen syarikat itu untuk meneruskan kerjasama dengan NSTP untuk masa akan datang dalam menganjurkan pameran seperti itu. “BRDB memulakan kerjasama pertama dengan NSTP pada 2005 menganjurkan pameran bersempena Hari Kemerdekaan. Kami sentiasa komited dan selesa dengan kerjasama ini serta sentiasa berharap dapat meneruskannya,” katanya. Selain melihat sendiri karya Lat, pengunjung juga berpeluang membeli buku ‘Lat The Early Series’ terbitan Pusat Sumber NSTP serta baju-T dan beg edisi terhad. Pameran kali ini mensasarkan lebih 10,000 pengunjung dan tidak mustahil dicapai berdasarkan sambutan diterima pada pameran yang menggunakan pendekatan sama tahun lalu.
Sumber : Bharian dan metro.
Posted by Jonjenin at 3:49 PM 1 comments
Saturday, July 25, 2009
Thursday, June 25, 2009
ANIMASI MAT KACAU
"Untuk siri animasi terbaru, kami rasa berbangga kerana Mat Kacau menjadi titik mula fasa terbaru di Astro. Apa yang akan kita saksikan di sini ialah kegiatan Mat Kacau mengganggu dan membuli rakan-rakannya.
Posted by Jonjenin at 3:07 AM 0 comments