CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, November 20, 2009

KARTUN LAT DI AWAN BIRU.

LAT bersama Fernandes (kiri); Timbalan Ketua Eksekutif Kumpulan AirAsia Berhad, Datuk Kamarudin Meranun (dua dari kiri) dan Geldof (kanan) pada majlis AirAsia-Lat Livery di Terminal Penerbangan Tambang Murah, Sepang


Kartunis negara, Datuk Mohd Nor Khalid atau lebih dikenali sebagai Lat, diberi penghormatan untuk mengabadikan hasil lukisannya pada barangan cendera hati yang akan dijual di dalam pesawat AirAsia Bhd (AirAsia). Cenderahati seperti kemeja-T, topi dan buku yang mengandungi lukisan Lat itu akan dijual di dalam pesawat tunggal AirAsia, Airbus A320, yang mana badannya turut dihiasi lukisan kartunis itu. Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia, Datuk Seri Tony Fernandes, berkata pihaknya bercadang untuk meluaskan mesej Lat yang boleh disampaikan dalam bentuk watak kartun supaya dapat diterima orang ramai.


"Memang saya ada menerima pujian secara peribadi oleh penumpang sebaik mereka melihat lukisan (Lat) pada badan pesawat AirAsia sebelum ini. Selepas ini saya bercadang untuk bekerjasama lagi dengan Lat supaya kartunnya bermesej dapat dipaparkan dengan cara berbeza. "Sebagai contoh mungkin antara karakter kartun yang boleh dipaparkan ialah bagaimana Kampung Boy memakai jaket keselamatan," katanya pada sidang media selepas melancarkan AirAsia-Lat Livery di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) di sini, semalam. Hadir sama, Lat dan isteri Datin Faezah Ahmad Zanzali serta aktivis kemanusiaan, Sir Bob Geldof.


Pesawat Airbus A320 adalah pesawat ke-17 baru milik AirAsia yang lebih besar mengetengahkan kartun Lat pada badannya bagi menggantikan kapal terbang lebih kecil Boeing 737-300 sebelum ini.

0 comments: