CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, August 28, 2009

kontroversi MAJALAH GEDUNG KARTUN.


'GEDUNG KARTUN '
Majalah pimpinan kartunis politik terkemuka tanah air Zunar, atau nama penuhnya Zulkiflee Anwar Haque yang menyentuh pelbagai isu semasa.
Edisi untuk awal September, dicetak 10,000 naskhah, berada di pasaran dan dijual dengan harga RM4 (Sabah dan Sarawak RM5).

Zunar dalam lidah pengarangnya menyebut, kelahiran majalah itu bertujuan "menawarkan kandungan dengan mesej berat yang disampaikan dalam bentuk santai."Karya-karya dalam terbitan Sepakat Efektif Sdn Bhd, katanya lagi, bukan hanya lucu tetapi juga "turut menyadur mesej yang mengkritik, mengulas, mengolah, memberi informasi dan kesedaran tentang isu semasa."

"Dan yang paling penting, kartunis sendiri harus tampil menzahirkan sikap dan pendirian jelas dalam soal-soal pokok yang berkisar di minda dan bibir masyarakat serta jadi bahan perdebatan dari Parlimen ke warung-warung kopi," pengantar edisi sulungnya dipetik.

Namun begitu, Sekumpulan pegawai Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah menyerbu secara mengejut ke pejabat majalah humor terbaru Gedung Kartun ini susulan penerbitan edisi sulungnya yang dikatakan menyindir perdana menteri. Sebanyak 408 naskhah majalah terbitan Sepakat Efektif Sdn Bhd dirampas bagi kesalahan bawah Seksyen 5(1) Akta Mesin Cetak dan Penerbitan atau penerbitan tanpa permit.

Ketua pengarangnya Zunar berkata rampasan itu bermotif politik kerana pihaknya telah mendapat kelulusan secara lisan daripada KDN untuk menerbitkan Gedung Kartun.. Beliau berkata mencetak majalah tersebut tanpa mendapat surat kelulusan untuk mengelak karenah birokrasi. "Kita belum dapat surat rasmi tapi sebenarnya sudah ada kelulusan daripada menteri. Pada 14 Ogos, KDN janji untuk hantar surat dalam masa dua atau tiga hari. "Sudah menjadi amalan biasa bagi penerbit, bila kita sudah habis mencetak kita akan dapat surat rasmi," katanya.“Masalahnya tidak ada surat. Sepatutnya mereka keluarkanlah surat, selesailah masalah,” katanya lagi.

Pemangku pengarah penguatkuasa Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran KDN cawangan Selangor menjelaskan penerbit masih tidak berhak menerbitkan majalah sekalipun telah mendapat nombor rujukan permit penerbitan (PP). "Ini bukan sebab formaliti. Kalau tidak ada surat, janganlah dia terbitkan dulu. "Bila dah dapat nombor dan ada kelulusan rasmi, barulah boleh cetak," kata Zainal Abidin Osman, yang turut mengesahkan operasi berkenaan yang turut melibatkan pegawai-pegawainya. "(Surat rasmi) ini macam kita ambil ujian memandulah. Kalau kita dah lulus semua dan diberitahu sudah lulus, kita masih tidak boleh memandu selagi belum dapat lesen," katanya
SUMBER: MALAYSIAKINI.

0 comments: