CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, December 31, 2008

LAGILAGILAGILAGILAGILAGILA


Tuesday, December 16, 2008

AKU BUDAK MINANG VERSI DRAMA TV!














There will be a time when you believe everything is finished....That will be the beginning...and The only joy in the world is to begin..... Walaupun beliau tidak rancak berkarya seperti dulu…Namun kartunis otai-ujang terus mencipta fenomena-fenomena melalui karya-karya terdahulunya –seperti Atuk, aca, aku Budak Minang dan Jibam.

Setelah dua puluh tahun berada di pasaran akhirnya Aku Budak Minang di adaptasi ke drama bersiri untuk siaran RTM. Drama terbitan Niscam Sdn Bhd dengan kerjasama CESB Sdn Bhd itu akan di terbitkan sebanyak 13 siri bermula siarannya pada awal tahun hadapan(2009).


Pengarah muda yang kreatif Zulkifli M. Osman diberi kepercayaan untuk mengarahkan drama yang dibintangi oleh Baharuddin Hj. Omar, Mak Jah, Along Raja Lawak dan ramai lagi dramatis tanahair.


SUMBER : the_derhaka_student

Monday, December 1, 2008

KINI BERASAP DIPASARAN!


Friday, November 14, 2008

UJANG - OTAI KARTUN











BUNYINYA janggal mendukung nama Ibrahim Anon, yang pasti aura personaliti ini terserlah dengan nama penanya - Ujang! Dekati insan kreatif ini dan kongsi dunia fantasi... SELAMA lebih 25 tahun mencipta fenomena dalam dunia kartun tempatan, Ujang tidak perlu diperkenalkan lagi. Watak kartun yang dicetuskan personaliti ini membesar seiring kelompok peminatnya sendiri. Selama tempoh itu jugalah nama Ujang dekat di hati peminat dan rakyat Malaysia. Watak kartun lakaran kartunis tersohor ini iaitu Ujang, Atuk, Din Beramboi sehinggalah Usop Sontorian mekar subur hingga peminat ciliknya terus setia menantikan kemunculan setiap watak dalam meniti alam kedewasaan.
Kesempatan bertemu otai kartunis ini di pejabat Creative Enterprise Sdn Bhd yang menerbit majalah humor terkenal, Gila-Gila, XY - Ikon Lelaki berkongsi cerita suka duka Ujang dalam mencurah keringat seni. Ketepikan sebentar episod perit, kami ingin membawa pembaca menyelami sendiri karektor Ujang. "Selagi saya masih mampu memegang pen untuk melukis, selagi itulah saya akan meneruskan minat saya dalam dunia kartun," ungkap Ujang memberi makna cukup mendalam dalam legasi perjuangan seni humor tanah air. Ujang yang menginjak usia 43 tahun, tidak menganggap faktor usia sebagai penghalang menggapai misinya. Semangatnya terus berkobar saat kali pertama beliau memperkenalkan lakaran kartun setebal 24 muka surat bertajuk, Hikayat Ujang Senang tatkala bertemu Ketua Pengarang Gila-Gila, Jaafar Taib di pejabat Creative Enterprise Sdn Bhd pada awal 1980-an.
Pada usia 17 tahun ketika itu, Ujang tidak terfikir watak 'Ujang' mampu mencetus fenomena tersendiri buat peminat majalah humor terkenal itu. Sambil membuka rahsia, watak Ujang itu lahir dalam dirinya waktu membesar sebagai anak Minang dengan pegangan kuat adat pepatih di Negeri Sembilan. Baginya, watak yang cuba disampaikan dalam visual humor itu sama dirasai masyarakat - baik dari segi gaya hidup, budi bahasa dan persekitaran yang secara tidak langsung meletakkan karektor itu lebih dekat di hati pembaca.
"Mulanya secara suka-suka kerana saya tidak mendapat bimbingan secara profesional kecuali di sekolah menengah dalam dunia seni lukis. Dari zaman sekolah, memang saya suka melukis kartun. "Watak Ujang Senang sendiri wujud ketika saya di bangku sekolah lagi," akui Ujang yang pada saat kegemilangannya bergelar jutawan pada usia 30 tahun. Bersama XY - Ikon Lelaki, Ibrahim Ujang membuka ruang lebih dalam untuk diteroka mengenai perjuangan seni kartun dan harapannya meneruskan legasi kartun di Malaysia.
Apa perkembangan terkini Ujang?
Saya kembali berkarya di majalah Gila-Gila kira-kira tiga tahun lalu. Pada masa sama, saya menghasilkan drama televisyen Aku Budak Minang, Atuk dan Aca. Saya juga sibuk menjadi salah seorang anggota panel projek Sekolah Seni anjuran Kementerian Pelajaran membabitkan pelajar sekolah menengah. Selain itu, saya juga mengendalikan perkhidmatan bot bagi kaki pancing di Tasik Kenyir.
Sepanjang lebih 25 tahun berkarya, apakah bidang kartunis ini memberi kepuasan kepada Ujang?
Dunia kartun seiring perkembangan seni visual. Kalau hendak diikutkan, dulu ketika zaman muda-muda dulu memang cukup terkenal bergelar kartunis dan hampir setiap hari saya tanda tangan autograf peminat. Tetapi, tidaklah pada usia 43 tahun sekarang (tergelak). Saya tidak rasa ia kerjaya glamor, tetapi seronoknya apabila karya kita diterima umum.
Apakah karektor pertama anda cipta dan kekuatan karektor itu dalam hidup anda?
Ujang adalah karektor pertama saya perkenalkan dalam dunia humor di majalah Gila-Gila. Sebenarnya watak Ujang mewakili diri saya yang membesar sebagai anak Minang. Boleh dikatakan 80 peratus daripada jalan cerita Ujang datang daripada pengalaman saya hari-hari.
Bagaimana penerimaan keluarga dan teman-teman dengan minat Ujang melukis?
Biasalah, pada era 1980-an ada persepsi negatif terhadap pelukis. Bidang ini dikatakan tidak mempunyai masa depan dan membuang masa. Tetapi, ketika di sekolah, cikgu tidak pula membantah dan memberikan dorongan. Apabila diterima masuk bekerja di majalah Gila-Gila sebaik tamat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), orang tua saya tidak berkata apa-apa. Kiranya bersetujulah!
Kenapa agaknya karektor Ujang itu kuat diterima umum?
Ia berbalik kepada senario masyarakat kita sendiri. Watak Ujang itu sendiri kalau kita hayati, dia seorang budak kampung yang nakal, suka berjenaka, berjoget lambak dan membesar dalam suasana kampung. Jadi apabila berada di kota, Ujang seakan mengalami kejutan budaya. Tidak dinafikan yang ramai juga remaja di luar sana yang melalui detik sebegini secara tidak langsung menjadi lebih dekat dengan diri sendiri.
Senario dunia kartun di Malaysia mengikut pandangan Ujang?
Saya berharap yang kerajaan terus menyokong program penggiat seni dalam dunia kartun di Malaysia. Usaha kerajaan melalui program Sekolah Seni contohnya sangat bagus untuk melahirkan generasi baru yang mampu menghangatkan dunia kartun di negara ini.
Mampukah pelukis kartun di Malaysia menjadi kaya?
Saya mengumpul RM1 juta pertama ketika berusia 30 tahun sebelum timbul masalah membabitkan hak penerbitan watak Ujang... Minat dan bakat harus seiring untuk serius dalam dunia kartun.
Terangkan prinsip hidup Ujang?
Saya tidak pula mempunyai prinsip tertentu. Bagi saya cukup mudah, buat kerja dan melukis.
Sampai bila mahu berkarya?
Selagi terdaya dan tangan ini masih lagi boleh melukis, selagi itulah saya akan terus berkarya. Saya tidak melihatnya sebagai suatu masalah kerana saya sendiri pernah bertemu dengan seorang pelukis dari Jepun yang sudah berusia lebih 70-an tetapi masih gagah untuk melukis. Dia sendiri terkejut kerana saya mempunyai lima buku skrip kartun yang baginya sesuatu yang luar biasa.
Tidakkah mahu membentuk karektor baru untuk disesuaikan dengan persekitaran kini?
Karektor baru tidak semestinya mampu membangkitkan suasana baru tetapi watak sedia ada itu sendiri boleh disesuaikan dengan perkembangan semasa seperti permainan video PS2 dan peralatan teknologi maklumat (IT) yang boleh mendampingi watak atau karektor kartun. Bagi saya, penting untuk mengekalkan watak sedia ada yang semestinya evergreen tetapi disesuaikan dengan persekitaran semasa.
Bagaimana dengan dunia animasi pula?
Projek animasi Usop Sontorian pernah cuba untuk disiarkan tetapi atas sebab tertentu projek itu tidak dapat direalisasikan. Bayangkan ketika itu ada 100 pelukis animasi dan akhirnya terpaksa dibubarkan kerana kekurangan sumber kewangan. Tetapi, hari ini perkembangannya jauh lebih baik dan saya sendiri dapat merasakan kehangatannya.
Adakah anak-anak mengikut jejak bakat Ujang dalam dunia kartun ini?
Setakat ini anak sulung saya, Mohd Syafiq mengikuti jurusan animasi di Akademi Seni Kebangsaan (Aswara) dan muncul pelajar terbaik dalam bidang itu.
Harapan Ujang dalam dunia kartun?
Selama lebih 25 tahun dalam bidang ini, adalah menjadi harapan saya untuk membantu generasi muda yang minat dalam dunia kartun dan memastikan mereka meneruskan kesinambungan ini. Inilah yang menjadi keutamaan saya selain memastikan dunia seni ini tidak terpinggir daripada kehangatan dunia hiburan. Memang kesal juga apabila bidang seni lukis ini seolah-olah terpinggir serta tidak diberi perhatian.
Biodata Nama: Ibrahim Anon
Nama Komersial: Ujang
Umur: 43 tahun
Tarikh lahir: 18 Oktober 1965
Tempat lahir: Kuala Pilah, Negeri Sembilan
Info sikit tentang Ujang

Ujang mula berkarya pada usia 17 tahun di majalah Gila-Gila
Ujang berkhidmat bersama majalah Gila-Gila hampir 10 tahun (1984-1993) sebelum berkarya semula sejak kira-kira tiga tahun lalu.
Antara karya ciptaan Ujang yang popular ialah Aku Budak Minang, Atuk, Jibam, Aca, Intelligent Blues Club (IBC), Usop Sontorian.
Ujang juga menulis novel iaitu Jibam, Cinta Terakhir dan Fiona.
Pernah menubuhkan majalah humor, Ujang.
Sepanjang lebih 25 tahun berkarya, Ujang melalui pelbagai suka duka bergelar anak seni.
Ujang masih lagi meneruskan legasi dunia kartun sebagai Pengurus Promosi di Creative Enterprise Sdn Bhd.
Karya tersohornya, Atuk masih boleh dihayati sehingga kini di majalah Gila-Gila.
Ujang mengenai....
1. Ujang - Budak remaja yang lahir daripada suku Minang dan mengamalkan adat Pepatih di Negeri Sembilan. Dia nakal, suka berjenaka dan mengalami kejutan budaya dengan kemajuan di kota. Tetapi dia masih lagi terdidik sebagai anak muda kampung.
2. Din Beramboi - Saya mula mengenali karektor ini ketika mengikuti pengajian seni halus di Universiti Sains Malaysia (USM) pada 1987. Saya mendapat kaset daripada pelajar jurusan psikologi mengenai seorang lelaki sakit jiwa dari Klang Selangor. Bermula daripada situlah saya menghidupkan wataknya sehingga watak itu mencetuskan fenomena suatu ketika dulu.
3. Atuk - Watak ini sebagai pelengkap karektor Ujang dan pengaruhnya besar dalam hidup Ujang.

SUMBER:
Aku budak Minang
Oleh Fairuz Zaidan fairuzaidan@bharian.com.my
BERITA HARIAN

Friday, October 31, 2008

MAJALAH KARTUN EVERGREEN!








Bila menatap kebanjiran komik-komik luar...aku kadangkala teringatkan komik2 tempatan yang suatu ketika dulu cukup gah menongkah kebanjiran komik luar. Tapi Sekarang komik2 luar cukup Gah menyekat kebanjiran komik2 tempatan...tepuk dada tanya selera???

UPIN DAN IPIN ANIMASI MALAYSIA PALING POPULAR!



http://www.upindanipin.com.my/



Tuesday, October 28, 2008

KARTUN MENDIDIK MASYARAKAT.




Kartun selalunya dikaitkan dengan kanak-kanak tetapi kartun terutama dalam bentuk cetakan kini sering digunakan sebagai medium menyampaikan sesuatu mesej tetapi melalui sindiran atau kiasan. Ini kerana sindiran menerusi kartun, walaupun pedasnya amat terasa tetapi tiada sesiapa yang boleh 'memarahi' si pelukisnya. Sindirannya boleh dan terpaksa diterima oleh semua orang. Kartun dalam bentuk cetakan sama ada dalam komik, majalah atau akhbar biasanya berkisar mengenai kehidupan harian sesuatu masyarakat tetapi disampaikan dalam bentuk yang lucu. Kartunis yang kreatif boleh menjadikan sesuatu isu yang dibincangkan oleh masyarakat sebagai bahan karya mereka dan di sebalik kelucuan kartun itu, mereka selitkan sindiran-sindiran yang tajam.Sebab itu, kita sering melihat orang tersenyum sendirian apabila melihat kartun kerana sindiran kartun itu sebenarnya terkena pada batang hidung mereka.

Di Malaysia, industri kartun telah lama berkembang dan antara majalah yang pernah popular satu ketika dahulu ialah Gila-Gila dan Gelihati yang banyak memaparkan kisah seharian masyarakat Malaysia.

Oleh itu, masyarakat kini tidak boleh memandang bahawa kartun ini sebagai satu bahan yang kurang berinformasi dan tidak mendidik. Kesedaran ini harus wujud dalam jiwa setiap lapisan masyarakat. Kewujudan kartun dalam memberi sumbangan terutama mendidik generasi hari ini harus di akui dan dihormati. Seseorang kartunis itu bukanlah mempersembahkan bahan jenaka yang kosong sebaliknya ada makna dan mesej tersirat yang perlu di ambil tahu.

Tugas kartunis dalam merakam situasi dan peristiwa yang berlaku pada setiap masa akan menjadi bahan rujukan sejarah akan datang, walaupun ianya bermodalkan lakaran kartun, tetapi jika diperhalusi sebenarnya kartun itu mengandungi nilai sebuah sejarah yang amat bernilai.

(SUMBER: akhbar tempatan)

Thursday, October 9, 2008

KOMENTAR KARTUN ROSSEM



Thursday, September 25, 2008

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI!


MERIAHKAN HARI RAYA ANDA DENGAN BUMPER RAYA GILA-GILA!!!

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

MAAF ZAHIR DAN BATIN.







Tuesday, September 9, 2008

PROMOSI PRODUK AMIR AMIRA








MAKLUMAT LANJUT SILA KLIK KE---->


Saturday, August 30, 2008

KELUARAN YANG PALING MENYEGARKAN DI BULAN PUASA!


DAPATKANLAH GILA-GILA TERBARU DIPASARAN SEKARANG!!!!





Sunday, August 3, 2008

'ABe' Sebuah Kolaborasi TERHEBAT!





Judul : ABe (1995)
Penulis : Ibrahim Anon( Ujang)
Pelukis : Shaari Sulong (Aie)
Terbitan : Kharisma Publication.
ABe merupakan hasil karya kolaborasi kartunis Ujang dan Aie. Ujang cukup dikenali dengan karya-karya yang berkesan dan menarik. Pilihan Aie sebagai pelukis bagi karya ABe merupakan pilhan yang tepat dan menjadikan ianya sebuah karya kolaborasi yang cukup berjaya.

Kebolehan luarbiasa Aie ialah beliau mampu menjelmakan koleksi ABe ini dalam bentuk Visual yang begitu halus, Sehinggakan pembaca dapat menyelami jalan ceritanya dan merasai setiap peristiwa yang digambarkan. Tidak dinafikan bahawa Koleksi ABe ini turut berjaya mengangkat nama Aie sebaris dengan kartunis ternama Malaysia.

ABe merupakan salah sentuhan kolaborasi Ujang dan Aie yang mantap dan berkualiti setelah karya solo terdahulunya seperti JIBAM, Aku Budak Minang, Aca. Kehebatan gabungan kedua-dua kartunis ini masih belum dapat ditandingi.

Tahniah Buat Aie dan Ujang!

Tuesday, July 29, 2008

USOP SONTORIAN


Teraju Utama Animasi bersiri Usop Sontorian,
Dari kiri: En. Kamn Ismail, Mr. Michael Lum, En. Md. Othman Yusof (MOY) dan En. Ibrahim Anon (Ujang)

Sejarah awal

Usop Sontorian merupakan animasi bersiri Malaysia yang pertama. Sejarah awal penciptaan watak animasi ini bermula pada tahun 1993, ketika itu, kartunis Ujang telah menyertai Kharisma Pictures dan beliau diminta mencipta watak untuk satu projek animasi pertama Kharisma pictures. Setelah dipersetujui maka watak kartun ciptaan kartunis ujang ini diberi judul Usop Sontorian. Kemudiannya Syarikat Kharisma Pictures mula merekrut karyawan bagi menjayakan penerbitan Animasi bersiri Usop Sontorian ini. Manakala Encik Kamn Ismail diberi peranan untuk melatih para karyawan yang ditemuduga melalui siri jelajah ke seluruh Malaysia. Pada asalnya karyawan ini buta animasi ataupun sekadar tahu sikit-sikit. Tetapi melalui perkembangan kepakaran dalam konsep “cuba dan silap dan cuba dan betulkan” ini, akhirnya pada pertengahan 1995, pihak RTM bersedia untuk menyiarkan Usop Sontorian bermula Januari 1996.


Sinopsis siri animasi bersiri Usop Sontorian:
Usop Sontorian mengisahkan tentang seorang kanak-kanak yang bernama Usop yang tinggal di Kampung Parit Sonto yang terletak tidak jauh dari pekan Ayer Hitam, Johor. Dia tinggal bersama ibu bapanya dan merupakan anak yang bongsu dalam keluarga. Kakaknya gemar menyuruhnya ke kedai runcit membeli asam boi manakala abangnya pula gemar berbasikal keliling kampung untuk mencari Usop. Usop mempunyai beberapa orang kawan sekampung sepeti Abu, Dol, Ah Kim, Vellu dan Singh. Dia juga memiliki seekor ayam yang selebet bernama Selebet.

Siri Usop Sontorian telah dihasilkan sebanyak 49 episod antaranya: Lari Dari Rumah, Kawan Baru, Peminat Setia, Dol Pindah, Main Gitar, Pendekar, Bermain Rakit, Berkhemah, Selebet, Olahragawan, Ketua Kelas, Misi Mustahil, Abu Oh Abu, Kartini, Anak Gajah, Budin Ke KL, Sayang Kak Kiah, Dunia Air, Merdeka dan lain lain.




Majalah Kebanggaan Kanak-Kanak Malaysia:
Majalah kanak-kanak bertajuk USOP SONTORIAN juga telah diterbitkan bersama barangan jenama usop sontorian yang lain.

Usop Sontorian juga dijadikan siri bagi buku kisah teladan untuk kanak-kanak dengan pelbagai judul seperti Sayang Selebet, Balasan Si Pembohong, Jasa Si tempang, Ah Kim dengan seekor semut, Akibat malas dan lain-lain tajuk lagi.
Sumbangan dan Pencapaian Animasi Usop Sontorian:
Siri ini telah mencipta sejarahnya yang tersendiri dengan menjadi siri animasi pertama di tv Malaysia, melatih dan mengembangkan bakat-bakat pelukis yang dicungkil dari seluruh negara dalam beberapa siri jelajah temuduga. Karyawan animasi Usop Sontorian adalah seramai 94 orang pada penghujung 1996. Siri ini telah dirasmikan pelancarannya oleh Menteri Penerangan, Datuk Mohamed Rahmat pada 20 Januari 1996 di PWTC.

Usop Sontorian juga turut mencipta sejarah apabila mendapat sambutan hangat daripada masyarakat Jepun ketika ditayangkan di Festival Animasi Asia ( Hiroshima )pada Jun 1996. Kini, Usop Sontorian berlegar di seluruh dunia dengan pelbagai tajuk antaranya, Usop Dan Kawan-Kawan, Adventures Of Usop dan Usop And Geng.

(Sumber artikel dan gambar : Carian google, blog jibam & blog Amir Hamzah Hashim.)

Friday, July 25, 2008

WOIITTT!! CEPATTT!!! CEPATTT!!. NAPE? GILA-GILA BILANGAN 690 DAH KAT PASARAN SEKARANG!!! MOH!! KITA BELI LEKAS!!!


Saturday, July 12, 2008

MEMPERKENALKAN KARTUN IDENTITI MASYARAKAT MALAYSIA.

Wednesday, July 9, 2008

ABURN,BOBOY,ABOI,ABON,AB DAN UMBUT.



Abu Bakar bin Abdullah. itulah namanya dalam kad pengenalan. Lahir pada 18 April 1966. Beliau merupakan kartunis yang juga mempunyai pengalaman yang luas dalam dunia kartun. Berasal dari Kg. Batu 3, Bukit Merah, Bagan Serai Perak. Pada usia 16 tahun beliau sudah bermain dalam medan kartun. Bermula dengan tersiarnya karya kartun pertamanya di Majalah Batu Api, beliau mula mencipta nama sebagai kartun yang dikenali hingga kini. Karya-karya beliau pernah tersiar di dalam Majalah humor tempatan seperti Batu Api, Gelihati, Gelagat, Gila-Gila dan Humor, Din Lawak, Jenakarama, Gado-Gado, Ujang dan majalah kelolaan beliau iaitu Umbut.

Beliau pernah menerbitkan Akhbar kartun iaitu TERGELAK. Umbut mula mengorak langkah dalam dunia kartunis dengan Majalah kartun yang memakai namanya sendiri iaitu UMBUT. Beliau antara kartunis yang berjaya melahirkan majalah dengan memakai nama samaran sendiri selain UJANG, CABAI, TAUGEH dan AIE.

Koleksi terbaik beliau bertajuk Koleksi Humor Paparazzi terbitan Tinta Emas Publisher, merupakan karya tulen ciptaannya. Beliau seorang yang sering berusaha memperbaiki stroke kartun, ini terbukti apabila beliau berusaha menampilkan stroke kartun yang berbeza-beza. Satu Perkara yang unik mengenai beliau ialah mempunyai nama samaran yang pelbagai seperti Abon, Aboi, AB, Aburn, Boboy dan Umbut.

Umbut merupakan kartunis yang mengikut jejak Arwah Raja Kartun Malaysia (Pak Jab) kerana sering membantu mencungkil bakat-bakat baru untuk menjadi pelapis kepada kartunis di masa hadapan. Kebanyakkan bakat baru hari ini adalah sebahagian dari usaha gigih beliau.Salah seorang kartunis didikan Umbut ialah Kartunis Poyo (Kecemprengman).

Setelah sekian lama bergeluamang dan merasa sepak terajang dunia kartun Malaysia, Umbut bersama rakannya Junoh melahirkan satu Buku Panduan Melukis Kartun yang mengekalkan keaslian gaya kartun tempatan. Buku ini mendapat sambutan hangat dipasaran dan menjadi panduan bakal pelapis akan datang. Keberanian Umbut dan Junoh melahirkan buku panduan melukis kartun ini seakan membuka laluan untuk kartunis lain mengikuti jejaknya. Kemudian Kartunis Gayour juga tampil dengan buku panduan melukis kartunnya yang banyak memberi panduan dan inspirasi kepada bakat pelapis baru.

Apapun ianya diharapkan menjadi perintis kepada kelahiran lebih banyak buku-buku panduan melukis kartun dari kartunis-kartunis otai Malaysia bagi mengekalkan keaslian karya kartunis tempatan yang semakin terancam.