CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, September 10, 2007

KEUNIKAN KARTUN- KARTUNIS SIREH.


*gambar terkini kartunis Sireh.


*gambar sireh masa muda dulu.


sentuhan jiwang dalam majalah APO?










Anuar Hassan (Sireh), merupakan anak ke lima daripada enam orang adik beradik ini memulakan kerjaya sebagai kartunis setelah tamat persekolahannya. Beliau mula mengembangkan bakatnya apabila telah diberi peluang berkarya dalam Majalah humor terkenal Gila-Gila, secara sambilan sebelum diambil bekerja sepenuh masa, apabila beliau menunjukkan inisiatif dalam membawa rekaan kartun yang menarik. Kartunis Sireh merupakan kartunis yang berpelajaran tinggi. Beliau pernah mendapat pendidikan di Matrikulasi USM, kemudian melanjutkan pelajaran di Uitm Shah Alam dalam jurusan Seni Halus. Kartunis Sireh juga pernah melanjutkan pelajaran di New Zealand dalam Jurusan Computer Graphic Design. Ketika itu beliau telah mula menghantar karya ke Majalah UJANG. Di New Zealand, beliau belajar sendiri melukis karikatur dan kerap berkunjung di pasar seni di Negara itu.
Pada tahun 1997, Kartunis Sireh telah ditawarkan untuk berganding dengan kartunis Petai dalam menjayakan ‘Majalah APO?’ terbitan MOY Publication Sdn Bhd yang juga merupakan penerbit Majalah UJANG. Bermula dari jawatan kartunis biasa sedikit demi sedikit beliau melonjak menjawat jawatan Chief Editor kemudian Penolong Pengarah dan akhirnya menjadi Pengarah Penerbitan Majalah pada tahun 2002.
Kini beliau menjawat jawatan sebagai pensyarah filem dan animasi di Universiti Multimedia, Cyberjaya. Namun begitu kecenderungan beliau pada lukisan kartun masih menyerlah. Dimana pada setiap bulan, beliau teap akan menghantar bahan-bahan kepada majalah UJANG dan APO?. Beliau juga kreatif dalam mengusahakan idea unik untuk siri lukisan kartun sempena Tahun Melawat Malaysia 2007, yang akan dipertontonkan di Galeri Shah Alam, Selangor. Karya-karya popular kartunis Sireh ialah Student Life, Cinta Gadis Bunian dan loving Couple. Kartunis Sireh bercita-cita untuk menjadi setaraf dengan popularity yang dikecapi oleh Kartunis terkenal Lat dan beliau berharap suatu hari nanti walaupun beliau telah tiada karya-karya beliau akan tetap diingati sampai bila-bila.

6 comments:

sireh said...

dear johan...
thanx for da afford...really appreciate it...let me know if u need an assist in getting my works...by the way gambar I botak terlalu ganas le...tak sesuai utk tatapan awek-awek yg cun...hehehe! all the best...good work...great site...
SIREH.

Jonjenin said...

alahai..tak perasan ado bro. sireh..
takpo la...kita sama2 tingkatkan kartun Malaysia.
gambo botak la aweks2 suke....
tak gitu...?

Unknown said...

bro sireh boleh tak wat new adition student life tu..smart siot citer die mase bro sekolah tu..wat ler dier nyer reunion bro

Unknown said...

student life vol 2 ade x??

Unknown said...

student life vol 2 ade x??dah 7 tahun aku mencarinye

SiZ said...

as salams Saudara Sireh...bagaimana saya boleh dptkn semua koleksi Student Life. saya bekas guru MRSM Balik Pulau..